اطلاعات عمومی

تاریخچه کلاه در ایران

اصلی تاریخچه‌ی استفاده از کلاه

تاریخچه استفاده از کلاه و پوشاک در ایران

به طور کلی کلاه به پوشاکی گفته می شود که بر روی سر گذاشته می شود و استفاده های مختلفی همچون ایجاد سایه بر روی سر و صورت ، زیبایی ، پوشش مو ، مسائل دینی ، ایمنی سر ، مد و … دارد.
تاریخچه کلاه در ایران در زمان های گذشته استفاده از کلاه های متفاوت نشان دهنده‌ی اختلاف طبقاتی و پایگاه اجتماعی هر فرد بود و در حال حاضر کلاه در استفاده های نظامی میتواند نشلن دهنده‌ی ملیت ، شاخه‌ی فعالیت ، درجه یا … باشد.

در کتاب های تاریخی به ویژه شاهنامه تصاویری از رزم و مبارزه دیده می شود که نشان دهنده‌ی نحوه‌ی پوشش فرماندهان داستان است و ایرانیان باستان به پوشیدن آن آشنا بوده‌اند.

از طرف دیگر در دیواره های تخت جمشید و اکباتان لباس های سربازها ، جنگجویان و پادشاهان آن زمان دیده میشود که نشانه تاریخ لباس در ایران است.
پوشیدن لباس پادشاهان قاجاریان ، افشاریان و ساسانیان که نشان دهنده ی تغییر و تحول است . به عنوان مثال در دوره ی قاجاریه مردم معتمم و عبا به دوش بودند و کسبه عمامه سفید رنگی داشتند که بنا به دستور سراج الملک (حاکم اصفهان) علما عمامه سفید به سر کردند و کسبه عمامه‌ی زرد رنگ که هنوزم گاهی در شهرستان ها و روستاها دیده میشود که کسبه عمامه ی زرد داشته باشند

کلاه در ایران انواع مختلفی داشت

کلاه تاج:

تاریخچه کلاه در ایران

کلاه بختیاری:

بختیاری

کلاه قشقایی:

قشقایی

کلاه بساک:

بساک
تاریخچه کلاه در ایران

کلاه دستار :

دستارعمامه ای

کلاه باشلق :

basloq

کلاه نمدی (تخم مرغی شکل) :

نمدی تخم مرغی شکل

کلاه راسته:

راسته

که هر کدامشان مخصوص افراد و ماکن های خاصی بودند.

بعد ها ایرانیان در سلطنت پهلوی به کلاه هایی که از لباس های اروپایی الهام گرفته شده بود ، روی آوردند.

کلاه پهلوی از معروف ترین کلاه ها در دوره ی شاهان پهلوی بود .

در دوره ی قاجار و قبل از آن ، نداشتن کلاه را بی احترامی میدانستند . حتی مردم عادی اعتقاد داشتند که نداشتن کلاه باعث بی آبرویی یا دیوانگی میشود به همین دلیل داشتن کلاه یک ضرورت بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *